onsdag 18 juni 2008

Bollen är rund - grundlagen är överspelad

143 röstade ja
138 röstade nej
1 avstod
67 var frånvarande

Jag vet inte vilka jag är mest förbannad på - de som röstade ja för allmän avlyssning av hela svenska folket. Eller de som fegade ur att ens ta ett beslut i den viktigaste lagomröstning vi haft sedan allmän rösträtt infördes.

Jag kan bara hoppas och be om att detta överklagas till Europadomstolen. Har ingen större tilltro till den instansen heller, men allt för att sätta käppar i hjulet.

Alla dessa kommittéer och integritetsråd och kontrollenheter och granskningsmyndigheter kommer iallafall generera så mycket jobb att regeringens arbetslöshetssiffror kommer förbättras markant. Vilket är bra, eftersom ett antal riksdagsledamöter kommer behöva nya jobb 2010. Om inte annat för att borgarnas egna ungdomsförbund kommer arbeta stenhårt för att bli av med dödfläsket.

Men gissa vad som kommer dominera gammelmedias löp imorgon - Fotboll eller FRA?

Nu får iallafall riksdagsledamöterna gå på "grönbete" som en moderat så fint uttryckte det.
Själv kommer jag jobba större delen av sommaren på en lön som i nuläget inte bekostar en bilsemester till Småland. Liksom en stor andel av svenska folket.
Hoppas våra folkvalda får ett skönt grönbete.


Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Men alltså, jag fattar inte hur det blivit så här! Jag som tänkt flytta tillbaka hem till Svedala...detta får mig verkligen att tänka om. Jag hade förväntat mig att det här skulle röstas ner. Nu kommer det att sitta som en svart fläck på den svenska renheten. Usch! Trevligt att veta att mina samtal till Sverige alltså kan lyssnas på, och undrar hur svårt det kommer att bli för andra länders myndigheter att komma åt dessa konversationer om de vill. I o f s har jag inget att dölja, men jag utgick ifrån att man var oskyldig tills någon bevisat motsatsen. Inte förrän då skulle man ha rätt att göra så här. Det här känns som att jag beskylls för något. Och hur lång tid kommer det att ta innan någon helt oskyldig använder något som uppfattas som kodord? Nej, det här tycker jag inte om! Hoppas man får skriva så för farbror Big Brother.