måndag 5 april 2010

Apropå det...

Det har varit lite stressigt på senare tiden, både på jobbet och med aktiviteter på fritiden, så jag tog lite påskledigt från bloggen. Jag hade annat att tänka på dessutom. Efter mycket om och men och surfande på nätet så beslöt jag mig i onsdags för att beställa en ny netbook: HP Mini 5102 som är rejält lätt och ska ha utmärkt batteritid, men tillräcklig kraft för att låta mig använda den som en arbetsdator när jag är på resande fot. Lite dyrare än jag först planerade, men eftersom min snälla sambo delfinansierar den som en födelsedagspresent så slog jag till. Min gamla laptop beter sig alltmer obalanserat och jag fruktar för hennes överlevnad. Nu går jag mest och grämer mig för att jag inte slog till tidigare - ska man verkligen behöva stå ut med att vänta en hel långhelg på sin nya leksak?! I alla fall har jag en tanke att en liten netbook ska göra det enklare för mig att uppdatera bloggen på tågresorna till och från Stockholm under veckorna. Även om det är tekniskt möjligt att göra det med min mobil så är det alltför jobbigt att skriva inlägg på Tattoons lilla pekskärm för det mesta.

Apropå Android-mobiler så släppte Johan Carlström i veckan nyheten att han sitter och jobbar på en mobil-app av fornsök-tjänsten Kringla till Android. Jag är så innerligt glad att det sitter en liten tapper kader av android-entusiaster på RAÄ, eftersom resten av samhället verkar vara övertaget av iPhone-fanatiker...

Apropå Android-appar så listar bloggen Android and Me de i deras mening tre bästa sajterna att hitta dessa. Till skillnad från Apple så utövar upphovsmakaren Google inte samma kontroll över koden, vilket öppnar för fler utvecklingsmöjligheter men också försvårar översynen. Är man intresserad av mer svensk vinkling finns bloggen Swedroid, som bland annat följer hur antalet android-appar ökar över tid. Man kan även följa Swedroid på Twitter.

Och apropå RAÄ och bloggar, så har UV lanserat en ny blogg med inlägg från diverse verksamheter och grävningar. Genomarbetat och snyggt, med tydliga taggar så att man kan hitta äldre inlägg. Hoppas dock att de snart får tid att skriva en liten riktig presentation av skribenterna, mer än deras namn. En eller ett par meningar brukar räcka, men det ger ofta ett bra intryck.

Och apropå RAÄ i största allmänhet så tipsade nättidningen Svensk Historia om nya turer i skyltbråket runt Ale Stenar nere i Skåne. Tydligen ska Ämbetet byta ut de skyltar som orsakade en hel del rabalder i arkeologikretsar för ett par år sedan, då Bob Linds minst sagt svagt underbyggda funderingar lyftes upp som seriösa vetenskapliga tolkningar. Nu har de ansvariga i kommunen tröttnat och ersätter informationsskyltarna med några som enbart tar upp historik och ingen förhistoria. Ystad Allehanda intervjuar bland annat Lind, emn för ovanlighetens skull verkar man inte ha finputsat hans svada utan låter den framträda i all sin obalanserade strålglans:

– Till Ales stenar kommer en världspublik. Den struntar i fakta och
historik. Det är min teori den vill veta mer om, hävdar Bob G Lind.

(...)
– Den presentationen kommer att ställa både kommunen och
Riksantikvarieämbetet med byxorna nere. Den kommer också att förvandla Ales
stenar till politik och fälla hela regeringen Reinfeldt.
Jag skulle kunna kommentera detta, men låter bli...

Och slutligen - apropå östra Skåne och stormar runt kulturarv så har Leif Häggström gått vidare med att nysta i Wallins undersökningar kring Kiviksgraven, där man med hjälp av två sökschakt om sammanlagt 21 m förklarade hela området fornlämningsfritt och släppte det för exploatering. Måste läsas! Det övergår mitt förstånd att sådant här kan få pågå inom svenska fornminnesvård.

Jamenjustdet - apropå Skåne så borde jag inte slänga bort tid på att skriva blogginlägg, jag ska ju jobba med mitt föredrag till stridsyxekultur-seminariet vid arkeologiska institutionen i Lund nu på torsdag!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: