torsdag 9 september 2010

Läkekonst och andra konstigheter

Som arkeolog och historie-intresserad tycker jag att utbudet av svenska program i den genren är lite torftigt och de senaste storbudget-varianterna har inte imponerat. Jag vill inte tro att jag är alltför kräsen, jag tittar på allehanda småtöntiga amerikanska och brittiska program på kabel-TV. Kanske är det just bristen på "mittemellan"-produktioner i Sverige. Antingen ska det vara pukor och trumpeter och datoranimationer (äldst! störst! först! unikast!) eller så är det två gubbar som samtalar i ett par fåtöljer...

Men ett undantag är faktiskt barnprogrammen och som småbarnsförälder har jag en bra ursäkt att ta del av dem. Det finns en del som är lite väl flåshurtigt (t.ex. Historiepolisen) men också en hel del som är riktigt bra. Jag erkänner att jag älskar "Dra mig baklänges", en ovanligt lyckad tematiskt inriktad serie och den arkeologi jag sett där har varit helt ok - riktigt bra t.o.m. En annan UR-producerad serie som nyligen börjat gå är "Med Ahmed i medeltiden". I varje program visas ett nytt medeltida ting upp (materiell kultur!) och Ahmed får tre förslag på vad det kan ha använts till och även tittarna gissar. Ibland gissar han rätt, ibland fel och han får lite hjälp på vägen genom att prata med en expert: Johanna Bergqvist - doktorand i historisk arkeologi vid Lunds universitet. Pluspoäng för att de vänt sig till en arkeolog och inte bara en historiker av gammal vana! Det fungerar utmärkt och mina ungar (8 och 6 år gamla) är helt fast. Varje avsnitt har ett tema: det senaste var Hygien och visade upp en örslev. Det finns äldre varianter än de medeltida faktiskt.

Vikingatida örslev av brons, hittad i Svarta Jorden i Birka på Björkö. Med denna krafsade man ur smuts ur örat. Vilket får en att undra lite vad de egentligen gjorde med sina öron...? (Foto: Historiska Museet)

Johannas forskningsämne är läkekonst under medeltid och renässansen, med utgångspunkt i både skriftliga källor och materiell kultur. Jag hörde ett föredrag av henne för flera år sedan när hon nyligen börjat och det var jättekul. Hoppas hon är klar snart. Apropå gammal läkekonst så fick jag ett tips om en artikel om ett grekiskt skeppsvrak där man hittat bevarade mediciner och piller som är över 2000 år gamla. Analys av ett av pillren visade att man använt en blandning av många olika växter, från hibiskus till selleri. Jag är visserligen mer skeptisk än vetenskapshistorikern Touwaide som tror att analyserna kommer visa att pillren hade verkligt medicinska egenskaper, men vi får se vad vidare forskning visar.

En bra vetenskapsblogg för de som är intresserade av medicinens och läkekonstens historia är Holly Tuckers blogg. Även känd som History_geek på Twitter.
Och apropå debatter om läkekonst så förekommer de fortfarande.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: