tisdag 5 april 2011

Appar och arkeologi

Så jag hann inte åka iväg till konferensen som SAA höll i USA och delta i sessionen om kremeringar. Jag var i alla fall med genom ombud eftersom Liv Nilsson höll vårt gemensamma föredrag. Och jag kunde följa det hela på avstånd på Twitter i alla fall. Okej - inte riktigt samma sak, men ganska kul ändå och ett sätt att få upp ögonen för fler kollegor som är aktiva twittrare. Det var ganska surrealistiskt att se Livs och mitts föredrag omnämnas i ett litet tweet från andra sidan jordklotet.


Solklart!

Om ett par veckor ska jag i alla fall pallra mig iväg på en konferens, men utan risk för jetlag. Nordic TAG går av stapeln i Kalmar detta år och jag och Lars Lundqvist ska alltså hålla i en session om digital teknik och arkeologi, från forskning, till förmedling, till personligt nätverksbyggande. Det ska bli hemskt kul och jag är speciellt glad att vi fått representanter från Sverige, Finland och Danmark. Vi avslutar med en paneldiskussion kring social media och digital förmedling. Magnus Reuterdahl kommer att delta i panelen bland annat.

Inte minst är det den ökade användningen av smartphones med integrering av social media och möjlighet att ladda ned olika appar (speciella program) som bidragit till att öka intresset för digitala medier och nätverk. Själv använder jag en mobil med Android som operativsystem, vilken utvecklats av Google och är fritt tillgängligt för användare att utveckla. Denna tillgänglighet har gjort android den främsta konkurrenten till Apple i nuläget. Apple som tillverkar Iphone har den fördelen att deras produkter är välutvecklade och säkra, men de kräver också större kontroll över utvecklarna och produkterna.

Riksantikvarieämbetet valde därför Android som sin plattform när de skapade appen Kringla för att söka efter registrerade fornlämningar i närheten. En liknande app som nu finns tillgänglig för nedladdning på Android Market är English Heritage Days Out som kan vara trevlig att ha tillgänglig om man reser runt på engelska landsbygden i sommar. Den finns även för Iphone. Sen har det kommit något som heter Archaeobox och som ska samla information om arkeologiska nyheter, evenemang och jobb. Jag har ingen aning om hur den funkar tyvärr, för min ämlans HTC Tattoo går inte att uppdatera till senaste versionen av OS. Snart läge att göra något drastiskt...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: